Cărți recomandate

Romanul La capatul lumii

Romanul La capatul lumii si in tara aspra a minunilor povesteste despre doua lumi diferite – doua spatii temporale aparte – prin vocile misterioase a doi naratori: Watashi si Boku. Watashi, povestitorul tarii aspre a minunilor, porneste intr-o calatorie de sondare a propriilor amintiri.

Lumea in care traieste Watashi este dominata de cuvinte si sunete, pe cind cea a lui Boku (naratorul din capatul lumii), de imagini si cintece, iar decorul este al unui oras ingradit, asemenea oraselor medievale. Cind soseste in oras, paznicul de la poarta de intrare (care isi petrece aproape tot timpul ascutind cutite) ii cere lui Boku sa-si taie umbra, subliniind ca in astfel de locuri nu va mai avea nevoie de ea.

Pierderea umbrei aduce un detaliu in plus unui tarim kafkian in care simplitatea imaginii unei cesti de cafea este un lux al unei realitati uitate.

Minciuni pe canapea

    Îşi poate pierde un psihiatru minţile? Poate fi el păcălit, sedus, manipulat chiar în timpul şedinţelor în care ar trebui să deţină controlul asupra pacienţilor? Da, dacă o femeie dornică de răzbunare hotărăşte să joace rolul de pacientă neajutorată. Plin de revelaţii surprinzătoare, întocmai ca duelul unui psihanalist cu mintea omenească, romanul lui Yalom ne dezvăluie cât de vulnerabili suntem, fără excepţie, în faţa singurătăţii şi nevoii de iubire. 

    de Irvin D. Yalom

Trauma

de Helene Duffau 

Pentru majoritatea dintre noi, violul este mai curând un fapt divers, despre care aflăm de la televiziune sau din ziare. Uneori îi vedem pe făptaşi, oameni bolnavi sau tineri inconştienţi, dar ceea ce se întâmplă în sufletul victimei nu aflăm niciodată. * 

În Trauma, coşmarul pătrunde în viaţa de zi cu zi, devine hrană, parfum, dorinţă şi plăcere totodată. Ea nu mai este o femeie oarecare. Nu mai poate fi astfel. Nu mai aspiră la normalitate. Singura ei realitate este aceea creată de nişte bărbaţi beţi care au violat-o. Iar singurul ei gând este să supravieţuiască, lucid, într-o stranie estetică a masochismului. de Helene Duffau

Jurnalul unei femei adultere

Curt Leviant

«... O carte scrisă cu delicateţe, emoţie şi măiestrie.» Saul Bellow 

    Doi prieteni se întâlnesc cu ocazia reuniunii organizate de şcoala evreiască pe care au absolvit-o cu ani în urmă. Atât Guido, fotograf, cât şi Charlie, psiholog de meserie, au în jur de 40 de ani şi sunt atraşi de o aceeaşi femeie, căsătorită, care se numeşte Aviva şi este profesoară de violoncel. Charlie începe o terapie cu Aviva, fără să ştie că aceasta este iubita lui Guido. Nici Aviva, pe de altă parte, nu cunoaşte legătura dintre cei doi bărbaţi. 

    O amplă poveste despre iubire şi plăcere relatată din triplul punct de vedere al acestor personaje. Evident, pe parcursul ei apar complicaţii, iar cei trei protagonişti se confruntă rând pe rând cu gelozia, dorinţa de libertate şi dificultatea de a păstra un secret. De unde şi tenta de seriozitate, seducţie, dar şi umor negru a romanului.

 

Iubirea care vindecă

    O carte, care citita, te arunca in vartejul unei experiente personale unde, brusc realizezi reguli si constrangeri ale societatii discrepante intre sensibilitatea sufleteasca si rigiditatea lui Trebuie. 

    Constrangerea societatii a regulilor si discrepanta dintre sensibilitatea unui suflet si rigiditatea lui trebuie ce rabufneste intr-o forma sau alta ducand la nedorite deseuri psihologice. Apoi te regasesti prins in metanorfoza lui trebuie "rece si gol" la "plin si cald" apoi imbratisezi ideea de buni la nastere - rai prin natura educatiei si esti lovit de revelatia ca ceea ce traim nu este o repetitie inainte de premiera ..este chiar premerea vietii noastre, este chiar The big night! Unde este rolul vietii tale.. si nu doar pentru o noapte de succes de casa ci in fiecare zi. 

    Nimeni nu e vinovat de nefericirea noastra si cu surprindere afli ca totul este la tine in buzunarul din spate sau in seiful bije pazit al mintii "Aici si acum sunt si ma bucur ca exist" 

 

Magicianul

de John Fowles 

    Romanul a fost ecranizat in 1968 cu Michael Caine, Anthony Quinn si Candice Bergen in rolurile principale. Plasata intr-o insula greceasca, actiunea romanului Magicianul pivoteaza in jurul tinarului profesor de engleza Nicholas Urfe, supus la un lung sir de incercari – prin spectaculoase jocuri cu masti si psihodrame in care abunda fantasmele erotice si manipularea istoriei – de catre „magicianul” Conchis. „Magicianul este o realizare literara de inalta clasa.” (Anthony Burges) 

    "O carte minunata, cu o tensiune innebunitoare, in care sentimentele si inteligenta sunt pe post de cobai...Domnul Fowels abordeaza un subiect dificil, dar temerara incercare a domniei sale de a merge...drept la tinta." (Sunday Telegraph) 

Portretul lui Dorian Gray

    Traducere de Magda Teodorescu. Prefața de Mircea Mihăieș. Jocul la care scriitorul englez iși face părtași cititorii este acela de a privi in doua oglinzi diferite, ambele deformatoare, destinul unui om supus în aceeași măsură realității și ficțiunii. Altfel spus, ni se oferă șansa de a pătrunde în lumea lui Dorian Gray, „cetățean” al lumii și, în același timp, al artei, om superficial și, în același timp, interiorizat. 

    Capodopera lui Oscar Wilde devine astfel, dincolo de arta narativa, o invitație de a medita asupra condiției artistului care pendulează între cele doua lumi ale sale: cea obiectivă (societatea) și cea subiectivă (arta).

(polirom.ro)

Soț și soție

    Romanul Soț și soție aduce în prim-plan problemele unui cuplu format încă din perioada adolescenței. Protagoniștii, Udi si Naama, sunt doi oameni care au crescut unul lânga celălalt, însă pe parcursul acestui drum comunicarea dintre ei a fost întreruptă, iar viața împreuna, alături de fiica lor, Noga, este pusă în mișcare doar de sentimente precum gelozia, furia, vina, paranoia. Se dovedește încetul cu încetul că întreaga fundație pe care fusese clădită această căsnicie era una firavă, imaginea iubirii idilice trăite în adolescență nefiind decât un înveliș searbăd al unei vieți de familie distruse. Dincolo de acest caz individual, însă, există și o a doua lectură a romanului, una în care singurătatea, teama de imprevizibilul vieții, imposibilitatea de a lua o decizie care implică mai mult decât viața personală a unui individ, cum se întâmplă de cele mai multe ori, si insuportabila greutate a conștiinței, care nu se poate păcăli cu miraje, devin motoarele intrigii, iar posibilele soluții se risipesc intr-un clișeistic „așa e viața”.(polirom.ro) 

    „Recunoscută pe plan internațional încă de la romanul ei de debut, Viața amoroasă, scriitoarea israeliana Zeruya Shalev ne oferă, în Soț și soție, o meditație de o remarcabilă forță poetică despre gelozie, durere și renunțare." (Library Journal)

Romantic porno

Florin Piersic jr. 
     Un actor blazat, o femeie (care e chiar Femeia), un bătrân lucid, o fată închipuită – din substanţa lor îşi construieşte Florin Piersic jr un roman cu titlu înşelător. Povestea nu e nici romantică, nici porno: e aşezată în prăpastia dintre cele două cuvinte, într-un peisaj abrupt. Peisajul abrupt al conştiinţei. Florin Piersic jr face alpinism cu grad înalt de risc. 

     „Romantic Porno e o călătorie pe teritoriul guvernat de chimia organică. O alunecare într-o altă dimensiune, unde sentimentele capătă intensitate. supraomenească. O poveste care provoacă plăceri și dureri viscerale. O carte care îţi lasă simțurile suspendate la un nivel pe care nu l-ai atins până acum.“ (Smaranda ŞCHIOPU, Decât o Revistă)

Dincolo de bine, dincoace de rau. Despre iubire

    "Am căutat alte și alte senzații. Am fugit de acasă pretinzând libertate. Am sărutat fără noimă. Am îmbratisat fără rost. Dar m-am întors, de fiecare dată, spășită, la cel pe care îl iubeam". 

    "Am desprins o bucată de viață, dintr-o istorie pe care am traversat-o, cumva, împreună, și am așezat-o într-o carte. Am pus unul lângă altul texte ale noastre mai vechi, care au văzut deja lumina tiparului, dar și texte noi, care tânjesc după prima lectură. Am rescris istorii de dragoste trăite sau inventate, așezându-le printre poveștile noastre despre iubire și despre dezamăgirea care desparte, atât de dureros, atât de des, bărbații de femei. Am construit împreună o carte în care cuvintele și ideile se așează de la sine pe tărâmul niciodată explorat îndeajuns, care se afla dincolo de bine, dincoace de rău. O carte despre iubire." 

Aurora Liiceanu, Alice Nastase

SONI

andrei ruse

    "Mă cheamă sonia. am 26 de ani, cancer la stomac și înca șase luni de trăit. Te-ai gandit de o mie de ori la primul lucru pe care l-ai face daca ai ști că o să mori curând, nu? dar ești liniștit, n-o să ți se întâmple tocmai ție. ai un destin măreț. aștepți o minune, știi că o să vină pentru că așa se termină toate filmele americane. Viața mea o ia razna. trebuie să îmi schimb sistemul de valori despre tot ceea ce mă înconjoară. reguli noi. întrebari noi. poate cel mai important, căutarea unui sens al propriei mele existențe. trebuie să știu că n-am trăit degeaba, că n-am fost doar un alt personaj sec din cele peste șase miliarde. Boala mi-a deschis ochii. nu conteaza când mori până la urmă. așa că le-am încercat pe toate. ai să vezi. sex, droguri, tratamente… am întâlnit o grămadă de lume. ba chiar am reușit să mă îndrăgostesc. de un bărbat diagnosticat cu hiv. o relație total diferită despre ce ai crede tu că e într-o relație." 

    Numai pot adăuga decât să o citiți, este o carte unde ai un posibil scenariu la filmul ce voi face dacă..

Viața sexuală a Catherinei M.

     Autoarea este Catherine Millet, directoarea revistei Art Press. Ultima sa carte publicată, Arta contemporană, a aparut in 1997. A fost comisarul secţie franceze la Bienala de la Sao Paolo, din 1989, şi al Pavilionului Francez al Bienalei de la Veneţia, din 1995. 

”Când, oare, se poate spune despre o carte proaspăt publicată că a fost cu adevărat aşteptată? Atunci când subiectul face să se ciocnească între ele toate soiurile de conştiinţa. Viaţa sexuala a Catherinei M. nu ratează cu nici un chip întâlnirea. Pare indiscutabil că tratarea sexualităţii ţine fie de dorinţa de a provoca, fie de fenomenul exhibiţionist al circului. Ce pot spune despre indrăzneala de a arunca trupul, astfel, în dansul lucid al paginii albe, intr-o analiză clinică mereu de parte de orice sistem confesional? Cu siguranţă, dăruirea de sine e semnul care traversează aceste pagini revelatoare. Catherine Millet o scrutează pe cealaltă Catherine - Catherine M. -, narcisism împărtăşit, aplicat artei de a trăi, de acum încolo, dincolo de oglindă. Îndrăzneala cărţii e mai ales aceea a tonului voluntar şi precis povestind, ciudat, despre o imensă singuratate.” 

SAMUEL TASTET

Luni de fiere

Este o carte scrisă de Pascal Bruckner. Autorul intră în hățișurile cuplului modern,descriind maratonul acestora către căutarea izvorului nesecat al iubirii și a monogamiei atât de necesară. Cât este de sănătos să trăim în cuplu cu promisiunea de a fi împreună până la capătul vieții, existând riscul ca în numele evitării cu orice preț a rutinei, să ne distrugem reciproc? Cartea poate fii ușor catalogată de pudibonzi ca fiind pornografică, asta dacă eviți cu încăpățânare să citești și printre rânduri. 

Romanul radiografiază momente și acțiuni din viața de cuplu, în crâncena bătălie cu rutina,unde utilizează și biologicul (sexul dacă vreți) în jocuri de amor mergând pe principiul de la simplu la complex, unde complex se poate traduce prin latura aproape de patologic a sexualității umane, modalități de a arăta afecțiunea față de partenerul de cuplu intr-o manieră ”ortodoxă” 

Ca și recomandare, nu uitați să citiți postfața romanului, asta ca să vă dea puțin de gândit asupra iubirii veșnice și nemuritoare. 

” Perversiunea nu este forma bestială a erotismului ci partea sa civilizată: copulaţia este demnă de animal, numai devianţa este umană, impunând o măsură barbariei organelor, şi construieşte o artă complexă altoită pe o natură simplistă. In perverşi există un artist, un artist care-şi împarte domeniul cu un preot într-o aceeaşi fervoare pentru artificiu.” 

Pascal Bruckner-Luni de fiere

Colecţionarul

Este romanul de debut al britanicului John Fowles și a fost publicat pentru prima dată în 1963. Personajul este un individ pentru majoritatea ”dus cu pluta” iar acest lucru devine ,oarecum, explicabil prin descrierea vieții lui, adică orfan de tata si parasit de mama, apoi crescut de o matușă cu o fiica infirmă. Exact cum ați ghicit, nici urmă de femei în viața lui și singura sa relație era una cu fluturii pe care-i colecționa….daarrr (întodeauna este unul) există și o ea, frumoasă,deșteaptă și cu bani care devine râvnită și apoi chiar răpită și de aici romanul..Partea interesantă este că ți se oferă 2 puncte de vedere: al lui , unde mai mai ești convins de legitimitatea comportamentelor lui și apoi al ei, unde te lovesc sentimente de vinovăție că la un moment dat erai de acord cu omul ”dus cu pluta”…..el un amărât parvenit, un incult și obsedat..ea femeie cu clasă, frumoasă, inteligentă..spor la citit. 

”Cu toţii dorim lucruri pe care nu le putem obţine. Faptul că acceptăm această situaţie dovedeşte că suntem oameni maturi, inteligenţi. Încercăm toţi să luăm din viaţă ce putem. Şi dacă în cea mai mare parte a vieţii n-am avut nimic, ne luăm revanşa atunci când se iveşte ocazia”. 

John Fowles - Colectionarul